Ahlaisten kansallismaisemassa hellitään klassikoita
Timo Savunen
AHLAINEN
Ahlaisten kirkonmäellä, kivimuuria vastapäätä, on komea maalaistalo ja kaunis piha. Pitkä piharakennus kätkee sisäänsä odottamatonta osaamista, sillä mikään ulkoasussa ei paljasta että kyseessä on autopeltikorjaamo ja maalaamo. Vieläpä sellainen, jonne alan harrastajat tuovat autojaan ympäri Suomen.
Oven takaa löytyy Antti Selivaara. Hän on Selivaara Classic -yhtiön perustaja ja omistaja. Antti on grillauspuuhissa, mutta tällä kertaa kysymys ei ole ruoasta. Grillissä, eli laitteessa, jossa auton koria pystyy kääntelemään mielensä mukaan, on kiinnitettynä Ford Mustang Shelby vuodelta 1967, kutsumanimeltään ”Eleanor”.
– Kun auto kunnostetaan niin se ensin puretaan ihan täysin, Antti selittää.
– Moottori viedään omalle pajalleen, samoin sisustus entisöidään erikseen, ja minulle tulee kori, eli teen siihen kaikki peltisepän työt ja maalauksen vaiheet viimeistelyä myöten.
Harrasteauton entisöintityö ei ole hätäisen miehen hommaa. Korista käydään läpi joka ainoa sentti, ja pienimmätkin halkeamat, murtumat, painaumat ja muut viat korjataan. Usein käy niin, että valmiita osia ei iäkkäisiin ja harvinaisiin menopeleihin yksinkertaisesti ole saatavissa. Silloin ne pitää osata tehdä itse.
Antti Selivaaralla on kokemusta toisenlaisestakin autopeltikorjaamotoiminnasta. Hän pyöritti pitkään liikettä, jossa autoja meni läpi vuoden aikana lähes kaksi tuhatta. Se tekee seitsemän koslaa sekä sisään että ulos joka päivä.
– Tässä hommassa autoja on työn alla yksi kerrallaan, ja se ottaa juuri sen ajan kuin se ottaa. On oma rauha tehdä, ja kaikki koheltaminen puuttuu. Toisaalta työn jäljenkin tulee sitten olla täysin virheetöntä, Antti Selivaara miettii.
Harrasteautot eivät ole mitä tahansa kulkupelejä. Ne ovat omistajiensa aarteita, monesti klassikoita, ja samalla hyvin arvokkaita. Niitä myös käsitellään sen mukaisesti. Selivaara Classicin työtilat ovat esimerkillisen siistit, ja jos auto tulee kokonaisena, niin siitä suojataan huolellisesti kaikki tarvittavat osat. Kun jokainen yksityiskohta tehdään pilkuntarkasti, työtuntejakin kertyy.
– Se tietysti vaihtelee paljon koska tänne tulee hyvin eri vaiheissa ja kunnossa olevia autoja. Mutta jos käydään koko kori läpi niin puhutaan helposti useammasta sadasta tunnista, ja se on vain tämä minun osuuteni. Kaikkineen auton entisöintiin voi hyvin mennä pari kolme tuhatta työtuntia, joskus enemmänkin.
Kun toiminta-ajatus on näin erityinen niin on aika selvää ettei kirkonmäelle kannata huristella ruostetta kukkivalla civicillä tai edes sillä rakkaalla kuplalla.
– Onhan se vähän niin, ettei parin tonnin käyttöautoon kannata ihan hirveitä sijoittaa. Mutta olen tietysti välillä autellut tuttuja, jos jotain pientä on tarvinnut tehdä, Selivaara naurahtaa.
– Mutta voihan harrasteauto sinänsä olla, mikä tahansa, hän muistuttaa.
Autot ovat aina olleet Antti Selivaaran intohimo - sekä työ että harrastus - eikä se ole muuttunut. Omia harrasteautoja löytyy, ja on hänellä rallitaustaakin. Mutta, mikä antaa sen suurimman palkinnon kun puhutaan autojen entisöintityöstä?
– Kyllä se on se kun näkee työn valmiina, ja auton vaikkapa jossain näyttelyssä. Siinä kohtaa voi ihan tyytyväisenä katsella ja miettiä, että toi on muuten mun tekemä, Antti hymyilee.