Aikamatkalle Gallen-Kallelan Karjalaan
Kesäinen häämatka Vienan Karjalaan vaikutti suuresti Akseli Gallen-Kallelan taiteeseen.
Maarit Kautto
NOORMARKKU
Noormarkun Klubilla on tänään torstaina 5. lokakuuta kello 18 mahdollisuus matkustaa Akseli Gallen-Kallelan jalanjäljissä Karjalaan ja kuulla kuinka tämä vuonna 1890 toteutettu kesäinen häämatka vaikutti tunnetun taiteilijan ilmaisuun. Noormarkun Karjala Seuran järjestämälle luennolle on kaikilla kiinnostuneilla vapaa pääsy. Akseli Gallen-Kallelan Karjalasta luennoi Porin taidemuseon intendentti Anni Saisto.
Akseli Gallen-Kallela avioitui kesällä 1890 Mary Helena Slöörin kanssa. Tuore aviopari teki häämatkan Kuhmoon ja Vienan Karjalaan. Mukaan matkalle lähti myös ruotsalainen kreivi ja taiteilija Louis Sparre. Elettiin ”Nuoren Suomen”, karelianismin ja kalevalais-karjalaisen romantiikan alkuaikaa.
Anni Saiston mukaan paljon huomiota herättänyt häämatka oikeastaan käynnisti suomalaisten kuvataiteilijoiden joukossa karjalabuumin ja houkutteli monia muitakin taiteilijoita tutustumaan tuohon maailmaan.
– Gallen-Kallelan häämatkan etenemisestä uutisoitiin runsaasti sanomalehdissä. Muutoinkin tuosta matkasta on säilynyt paljon kaikenlaista ajankuvaa.
– On olemassa päiväkirjamerkintöjä ja kirjeitä. Akseli Gallen-Kallela ja Sparre tekivät runsaasti piirustuksia ja Akseli myös maalauksia tallentaen näkemäänsä. Matkasta on tehty paljon sekä vanhempaa että uudempaa tutkimusta. Kaikkia näitä lähteitä hyödynnän luennossani, Anni Saisto kertoo.
Luennon alussa katsellaan vanhoja valokuvia, jotka kertovat elämästä sekä Suomen puolen että Vienan Karjalassa.
– Näin saamme käsityksen siitä, minkälaisessa maailmassa Gallen-Kallela vaimoineen vieraili. Etenkin Vienan Karjala oli vaikeasti tavoitettavaa erämaata, josta ei ollut olemassa tarkkoja karttoja ja jonne ei kulkenut maanteitä. Alueella vaellettiin reppu selässä paikallisen, reitit tuntevan oppaan opastuksella.
Karjalan matkan jälkeen Akseli Gallen-Kallelan taiteessa alkoi uusi symbolismin vaihe.
– Siihen saakka Akselin taide oli enemmänkin todellisuutta jäljentävää ja realistista. Häämatkan jälkeen hän ei enää pyrkinyt niin tarkkaan todellisuuden jäljittelyyn, vaan halusi pikemminkin kuvata Kalevalan henkeä, ideaa ja mystiikkaa, eli sitä toisenlaista puolta kansanperinteestämme.
Saiston mukaan kiinnostavaa on, että Louis Sparre palasi Karjalaan myöhemminkin, mutta Gallen-Kallela ei enää koskaan.
– Ehkä hän koki, että sai tuolla retkellä ammentaa tarpeeksi tarinoita ja mystiikkaa. Toisaalta oli ilmeisesti myös niin, että Gallen-Kallelan mielestä kalevalainen kulttuuri oli alkanut jo hiljalleen hävitä kristinuskon tulemisen myötä. Esimerkiksi kalevalainen runonlaulanta oli kielletty, koska sitä pidettiin vääräuskoisena. Voisi ehkä sanoa, että Akselin häämatka saattoi olla viimeisiä aikoja tutustua aitoon Karjalaan.
Saiston mielestä kiinnostavaa on myös se, miten vastavihitty Mary-puoliso oli se henkilö, jonka kautta Akseli suodatti kaiken häämatkallaan näkemänsä.
–Tämä on kiinnostavaa, koska Sparre piirsi paikallisia naisia ja heidän asujaan, mutta Akseli halusi mallikseen oman vaimonsa. Mary pukeutui esimerkiksi karjalaiseen perinneasuun ja poseerasi mallina Aino-triptyykin uudempaan, 1891 valmistuneeseen versioon. Puoliso oli Akselille hyvin tärkeä. Ehkä tämä kertoo myös siitä, että mytologinen ulottuvuus oli tuolloin Akselille merkityksellisempää kuin täydellisen todellisuuden tavoittelu, Anni Saisto pohtii.
Tiesitkö?
Akseli Gallen-Kallela syntyi Porissa 26.4.1865.
Porissa on kaksi Akseli Gallen-Kallelaan liittyvää muistomerkkiä. Toinen on Gallen-Kallelan näköispatsas Pohjoispuistossa ja toinen on Taiteen tammi -muistomerkki Keskusaukiolla.
Molemmat muistomerkit on suunniteltu Porin kaupungin järjestämään yleiseen veistoskilpailuun, jonka tarkoituksena oli aikaansaada luonnos taiteilija Akseli Gallen-Kallelan muistomerkkiä varten. Muistomerkki oli tarkoitus paljastaa keväällä 1965, jolloin Gallen-Kallelan syntymästä tuli kuluneeksi 100 vuotta.
Kilpailussa valittiin lopulta kaksi voittajaa: Heikki Niemisen näköispatsas ja Terho Sakin Taiteen tammi. Näköispatsas paljastettiin 1965 ja Taiteen tammi Porin Päivänä 1968.