Sähköauton latauspisteet puuttuvat
Uutisluotsin levikkialueella sähköauton saa ladattua ainoastaan omassa pisteessä, julkisia, maksullisia latauspisteitä ei ole.
Tapio Vallin
UUTISLUOTSI
Sähköauton lataaminen julkiselta, maksulliselta lautaspisteeltä on Uutisluotsin levikkialueella mahdotonta. Lähimmät latauspisteet ovat Porissa, Kankaanpäässä, Merikarvialla ja Kiikoisissa, mutta koko muu alue on valkoista. Noormarkku, Pomarkku, Siikainen, Ahlainen ja Lavia ovat tyhjää aluetta.
Alueen kehitystä ja esimerkiksi matkailua ajatellen tuntuu erikoiselta, ettei tälle alueelle ole saatu latauspisteitä. Tietenkin sähköautot ovat vielä suhteellisen harvinaisia, mutta niiden myynti ylittää jo uusien autojen myynnissä polttomoottoriautot. Sen vuoksi on oletettavaa, että latauspisteitä saadaan myös vaikka Noormarkkuun, jossa polttonesteitä voi tankata kahdelta asemalta.
Julkisia lautauspisteitä odotellessa moni sähköauton omistaja joutuu miettimään, miten autonsa sitten lataa. Vaihtoehtoja on monia ja hintahaarukkakin laaja.
Sähköautojen rynnistys aiheuttaa kysymyksen, missä ja miten autoa pitäisi ladata.
Taloyhtiöiden yhtiökokouksissa keskustellaan latauspisteiden hankinnasta, mutta samaan ongelmaan törmää myös omakotitalossa asuva. Riittääkö auto mukana tuleva peruslaturi, jonka voi tökätä tavalliseen pistorasiaan, vai kannattaisiko hankki kotiin latausasema. Kolmas vaihtoehto on johdossa oleva laturimötikkä. joka saa voimansa voimapistorasiasta.
Pitkän linjan sähkömies, yrittäjä Kari Aaltonen suosittelee ensisijaisesti omaa, kiinteä kotilaturia. Investointina se on kallein vaihtoehto, mutta se on tehokkain ja nostaa ehkä myös kiinteistön arvoa. Selvää on, että sähköautot yleistyvät kovaa vauhtia, ja taloa myytäessä kotilatausasema on selkeä etu samoin kuin esimerkiksi aurinkopaneelit.
– Auton mukana tuleva, tavalliseen pistorasiaan liitettävä latausjohto on käytettävissä ainoastaan tilapäisissä latauksissa. Tavallinen pistorasia ei ole tarkoitettu kiinteään jatkuvaan latauksen käyttöön.
Oikea ratkaisu on kiinteän latausaseman asennus. Sitä puoltaa myös paloturvallisuus, sillä pitkään käytettäessä pistorasiaa lataukseen, se voi lopulta kärähtää, Aaltonen varoittaa.
Auton mukana tulevalla peruslaturillakin toki pärjää, jos auton käyttö on vähäistä ja se voi seisoa johdon päässä pitkiäkin aikoja. Akun lataaminen täyteen voi kestää jopa toista vuorokautta. Pistorasian kunto on tällaista laturia käytettäessä hyvä varmistaa, ja käytön tulee olla kuitenkin väliaikaista, ei jatkuvaa.
Voimapistorasiaan kytkettävä laturi on toimiva ratkaisu, ja tällaisen laturin voi ottaa mukaansa esimerkiksi mökille.
Aaltonen kuitenkin painottaa kiinteän latauspisteen etuja muun muassa juuri turvallisuudessa. Asema kytketään suoraan mittaritauluun ja vikavirtasuojaus varmistaa, ettei mitään vahinkoja pääse syntymään. Latausasemat ovat myös älykkäitä, ja latausta voidaan seurata älypuhelimella.
Latausasemia on hyvin monenlaisia, ja hinnat lähtevät 600 eurosta ylöspäin. Asentamiseen tarvitaan aina sähköasentaja, mikä taas lisää kustannuksia työmäärästä riippuen muutamilla satasilla. Latauksen nopeus, ajoitus ja mukavuus maksavat kyllä hintansa takaisin ajan mittaan varsin nopeasti.
Sähköauton kokonaishintaa ajatellen tonnin kotilatausasema ei ole kovin suuri kustannus.
Aaltonen kuitenkin muistuttaa, että sähkön käyttöä on hyvä tarkkailla autoa ladatessa. Kun tehokas laturi nappaa sähköä isolla teholla samaan aikaan, kun esimerkiksi lämmityspatterit ja kiuas ovat päällä, voivat pääsulakkeet palaa. Tähänkin toisin on saatavissa ratkaisu, mutta paras vaihtoehto on käyttää järkeä sähkölaitteiden käytössä.