Myrskyinen viikko
S2-aluksen tuhoa on tutkinut Haakon Uddfolk, jonka mielestä alus oli kajakkimaisen epävakaa
Hannu Salonoja
Reposaari
Lähes sata vuotta sitten riehui tällä seudulla melkoinen myrsky. Neljä sotalaivaa oli lähtenyt Kustavista välittämättä vallitsevasta säästä. S2:n muistomerkki Reposaaressa kertoo aluksen tuhosta ja 53 merimiehen hukkumisesta. Oliko syynä uhma vai merenkulkutaitojen puute, mikä tuon suuronnettomuuden aiheutti, on kysymys, johon vastaa hyvin Haakon Uddfolkin tutkimus.
Reposaaren kirkkoon menevä vieras ei voi olla näkemättä Väinö Aaltosen muistomerkkiä ja suurta hautakiveä, jossa on hukkuneiden merimiesten nimet. Muistomerkkiä katsellessa tajuaa, mitä on hukkumisen tuoma ahdistus ja sen samanaikaisuus kaikissa haverin osallisissa. Nuoria varusmiehiä ja muutama hieman korkeampia arvomerkkejä käyttävä sotilashenkilö joutui vaihtamaan ”hiippakuntaa”, kun S2-alus kaatui.
Väinö Aaltosen muistomerkki on Reposaaren kirkon pihamaalla.
Hannu Salonoja
Haakon Uddfolk on insinöörin tarkkuudella laskenut, millaisissa olosuhteissa laivaa yritettiin pitää kurssissa siinä kuitenkaan onnistumatta.
– Torpedovene poltti tietysti hiiltä, mutta sitä oli mahdotonta saada pannun alle, koska laivan kallistumat puolelta toiselle olivat asteissa mitaten jopa 45 astetta ja etäisyydet inhimillisten mittojen saavuttamattomissa. Paine laski eikä laivaa voinut enää ohjata. Tämän lisäksi laivan kansivarusteet olivat tuhoutuneet, huuhtoutuneet mereen ja laivassa oli suuria vuotoja, jopa tulipalokin vielä keulassa.
– Voi vain ihmetellä, miksi laivassa oli avoin ohjaushytti, kun täkäläiset työskentelyolosuhteet keväällä ja syksyllä edellyttäisivät suojattua ohjaussiltaa. Aluksen mittasuhteet, pituus hieman yli 50 metriä ja leveys runsaat 5 metriä tekivät siitä kajakkimaisen epävakaan. Ehkä selitys on sellainen, että 1800–1900 vaihteessa ei osattu arvioida purjehdusoloja, Haakon Uddfolk pohtii.
Suureen hautakiveen on kaiverrettu onnettomuudessa kuolleiden nimet.
Hannu Salonoja
Jokainen voi mielessään miettiä, mikä oli luotsin reaktio puhumattakaan 9-vuotiaan pojan kokemuksesta katsella avuttomana, kun laiva kaatuu ja uppoaa Outoorin ja Säpin välillä. Pari minuuttia ennen laivan uppoamista aluksen päällikkö kapteeniluutnantti lähetti elämänsä viimeisen viestin:
– En voi työskennellä nyt.
Sisaralus S1 pääsi Mäntyluotoon ja sen päällikkö Raninen sanoi miehistölleen:
– En tiedä, kenen ansiosta olemme täällä Mäntyluodossa, emme ainakaan Ranisen.
– Me tässä rannikon tuntumassa asuvat ihmiset voimme helpostikin tunnistaa uppoamispaikan. Alus löytyi kuitenkin vasta seuraavana vuonna, nostettiin pinnalle Reposaaren edustalla ja miehistö haudattiin vasta seuraavan vuoden elokuussa, kertoo Haakon Uddfolk eli lempinimeä ”Haksu” käyttävä tutkija.
– Mietin, miten tällainen voi tapahtua omilla kotivesillä. On ollut hurja hirmumyrsky juuri tällä viikolla.