Liikkuva näytteenottoauto ei palvele kaikkia
Pomarkun vammais- ja vanhusneuvostot ovat lähettäneet hyvinvointialueen projektijohtaja Kalevi Mäkipäälle kannanoton kysymyksineen siitä, miksi liikkuva näytteenottoauto ei palvele kaikkia asiakkaita tasapuolisesti, eli minkä takia auto ei ole esteetön? Ohessa kannanotto:
Sata-alueen uusi laboratorion näytteenottoauto starttasi ja ajoi myös Pomarkkuun esittäytymään. Kävimme tutustumassa tähän ensimmäiseen liikkuvien palveluiden ajoneuvoon.
Ihmettelemme miksi autosta ei ollut kehitetty kaikkia asiakasryhmiä huomioon ottavaa. Esittelijöinä toimineet hoitajat kertoivat olleensa mukana auton suunnittelussa, heidän näkökulmansa on huomioitu. Näyttää siltä, että palvelun käyttäjien näkökulma on unohtunut. Auto on vain terveille tarkoitettu. Iso osa käyttäjistä on huonosti liikkuvia, heikon tasapainon omaavia, avustettavia ja liikuntarajoitteisia (pyörätuoli). Heitä tämä auto ei palvele.
Liikkuvassa autossa tulisi ehdottomasti olla invanostin. Miksi autoa ei ole suunniteltu niin, että tervejalkaiset pääsevät auton sisään sivuovesta ja takaosassa olisi invanostin?
Autoja on saatavilla monenlaisia. Emme usko, että kuorma-autoajokortin puute olisi välttämätön este. Tällaisessa hankkeessa voisi olla oletus, että tarvittava koulutus ulottuisi ajokorttiin asti.
Tästä autosta pilotointivaiheen aikana saatavat kokemukset olisivat paljon realistisempia, kun tässä olisi pystytty palvelemaan kaikkia asiakkaita.
Näytteenottoauton rahoitus tulee EU:lta osana Kestävän kasvun Satakunta 2-hanketta. Senkin vuoksi sen olisi pitänyt olla kaikki asiakasryhmät huomioon ottava.
Tämän auton näytteenottaja -esittelijät kertoivat, että liikuntarajoitteisten näytteet otetaan oletettavasti sen rakennuksen sisätiloissa, minkä eteen auto on pysäköity, esim. kauppa, apteekki jne. Näytteenottoauton ”pysäkki” on haasteellinen myös siksi, että se tarvitsee toimiakseen sähköä. Tuleeko pikkukuntien kauppaliikkeiden toiminta tämän myötä edelleen monipuolistumaan; ruokaa, postipalveluita, pakettipalveluita, nostoautomaatti ja labranurkkaus? Tullee ahdasta! Miten näissä nurkkauksissa hoidetaan yksityisyyden suoja ja hygienian vaatimukset?
Onko kaupoilta, apteekeilta jne. tiedusteltu ennakkoon niiden tilojen käyttömahdollisuutta näytteenotolle? Onko mietitty, että niissä apteekeissa, mistä toimiva tila löytyvät, voisi hyödyntää myös näissä työskentelevää, näytteenoton osaavaa henkilökuntaa, ja ostaa näytteenottoauton tasoiset palvelut suoraan heiltä?
Olisimme toivoneet auton parempaa kokonaisvaltaista suunnittelua kansalaisten osalta. Toivomme, että käyttäjien näkökulma otetaan kattavasti huomioon seuraavissa liikkuvissa ajoneuvoissa.
Auto pysähtyy vain kunnan keskustassa – miksi ei sivukulmilla? Kela-taksien tarve lisääntyy. Mistä takseja saadaan lisää, kun niiden saanti on tälläkin hetkellä hankalaa.
Olemme miettineet, onko tämä oikeasti edullisempaa kuin lasketaan kaikki liikkuvien palveluiden tuomat kustannukset huomioiden myös Kela-kuljetusten lisääntymiseen kuluvat rahat.
Hyvinvointialue on Pomarkun kunnanhallituksen pyytämään palveluverkkoselvityksen tilanneselvitykseen antamassa vastauksessa ilmoittanut, että jatkossa Pomarkussa tarjotaan kiinteässä toimipisteessä sairaanhoitajan vastaanotto, lastenneuvola sekä soveltuvin osin äitiysneuvola. Miksi samassa tilassa ei voitaisi hoitaa näytteenottoauton tasoiset laboratoriopalvelut, samoin kuin tänä päivänäkin tehdään.
Ja lisäksi seniorineuvolan palvelut, joita hyvinvointialueen vanhusneuvosto on esittänyt jätettäväksi jokaiseen kuntaan. Tälle Pomarkussa on tarvetta, kun eläkeikäisiä on 1/3 kunnan asukkaista.
Mari Mäensivu
Pomarkun vanhusneuvoston puheenjohtaja
Satu Viljanen
Pomarkun vammaisneuvoston puheenjohtaja