Liikenneympyrä olisi tasapuolisin
Pomarkun kunnanhallitus jätti kaavamuutoksen jälleen, jo kolmannen kerran uudelleen valmisteltavaksi. Kaavamuutoksessa, joka koskee valtatie 23:n ja Kivijärventie/Harjantien -risteystä ajatuksena on, että liikennevirtojen mahdollisesti kasvaessa Pomarkun valtatien liittymä voitaisiin muuttaa ajanmukaiseksi tarvittaessa. Uudenlaista risteysmallia kaipaa myös osuuskauppa, joka haluaisi rakentaa risteysalueen läheisyyteen uuden kaupan niin pomarkkulaisille kuin valtatiellä kulkeville.
Ongelmana on se, että nykyinen kaavamuutosehdotus hankaloittaisi jo kylässä toimivien yritysten toimintaa. Eniten kaavamuutoksesta kärsisi huoltoasema, jolle ei kaavamuutoksen mukaisen liikennejärjestelyn jälkeen olisi kunnollista liittymää valtatielle. Samalla kärsisivät muut alueen yritykset, joilla kaikilla on sellaista liiketoimintaa, että alueelle pitää päästä kulkemaan turvallisesti myös raskaalla kalustolla.
Maalaisjärjellä ajateltuna paras vaihtoehto, jos muutoksia täytyy tulevaisuudessa tehdä, olisi liikenneympyrä. Samaisella tiellä niin Kankaanpäässä kuin Noormarkussa liikenneympyrä tai kiertoliittymä on käytössä ja toimii vallan mainiosti. Tämän voin henkilökohtaisesti todeta joka päivä kulkiessani Kankaanpää–Noormarkku -väliä.
Ilmeisesti on niin, että ely-keskus ei nykyään suosi liikenneympyrän käyttöä valtatie-tasoisilla teillä. Tämä on maalaisjärkiselle kovin kummallinen asia, sillä luultavimmin esimerkiksi Pomarkussa ympyrä sujuvoittaisi kulkemista niin kylän sisäisessä liikenteessä kuin valtatiellä.
Liikenneympyrä soisi myös uusille yrityksille, eli tässä tapauksessa osuuskaupalle, tasapuolisen mahdollisuuden jo olemassa olevien alueen yritysten kanssa. Onhan toki niin, että uusia investointeja ei voi kaavoituksella hankaloittaa. ?
Kannattaa siis tehdä uusi piirtoharjoitus ja pohtia, miten liikenneympyrä eli kiertoliittymä paikkaan sopisi ja tutkia samalla, kuinka se helpottaisi kulkemista ja olisi tasapuolisin kaikille osapuolille.
Annina Lönnberg