Toi­sin kuin yleen­sä muis­sa mais­sa, Suo­men nuo­ret voi­vat käy­dä lu­ki­on­sa useim­mi­ten ko­toa kä­sin, il­man pit­kiä päi­vit­täi­siä kul­je­tuk­sia.

Ny­kyis­ten ylä­kou­lu­jen ja lu­ki­oi­den edel­tä­jien, 8-luok­kais­ten op­pi­kou­lu­jen pe­rus­ta­mi­sen eh­to­na oli, et­tä kou­lun tuli ol­la ”pai­kal­li­sen si­vis­tys­tar­peen vaa­ti­ma”.

Pien­ten kun­tien ny­ky­päät­tä­jät ha­lu­a­vat vii­mei­seen saak­ka pi­tää kiin­ni lu­ki­os­taan. Ky­sy­myk­ses­sä on edel­leen ja jopa ko­ros­tu­nees­ti sama asia, pai­kal­li­sen si­vis­tys­poh­jan tur­vaa­mi­nen.

Jos lu­kio pois­tuu, on esi­mer­kik­si pe­rus­kou­luun vai­ke­am­pi saa­da pä­te­viä opet­ta­jia. Lu­ki­ol­la on suu­ri mer­ki­tys myös paik­ka­kun­nal­le muut­toa har­kit­se­vien yrit­tä­jien ja hei­dän työn­te­ki­jöi­den­sä per­heil­le.

Kan­sain­vä­li­sis­sä ver­tai­luis­sa (OECD / Pisa) kou­lu­jen vä­li­set op­pi­mis­tu­los­ten erot ovat Suo­mes­sa hy­vin pie­net, jo­ten hy­vää ope­tus­ta on saa­ta­vis­sa kaik­ki­al­ta. Jo lä­hes 60:ssä Suo­men Lä­hi­lu­ki­oyh­dis­tyk­sen jä­sen­lu­ki­os­sa opis­ke­le­vat suo­men kie­lel­lä sa­dat Viet­na­min, My­an­ma­rin ja mui­den ke­hit­ty­vien mai­den lah­jak­kaat nuo­ret. He ovat suu­ri apu maa­seu­dun ja haja-asu­tu­sa­lu­ei­den vä­he­ne­vis­tä ikä­luo­kis­ta kär­si­vil­le kun­nil­le.

Sii­nä mis­sä suu­rem­pien asu­tus­kes­kus­ten lu­ki­ot ovat pelk­kiä lu­ki­oi­ta, maa­seu­dun ja haja-asu­tu­sa­lu­ei­den pie­net lu­ki­ot toi­mi­vat lä­hes poik­keuk­set­ta ylä­kou­lun yh­tey­des­sä, kus­tan­nus­te­hok­kaas­ti yh­tei­sin ti­loin ja opet­ta­jin, useim­mi­ten myös yh­tei­sen reh­to­rin alai­suu­des­sa.

Lu­ki­o­kou­lu­tus­ta kos­ke­via val­ta­kun­nal­li­sia pää­tök­siä teh­tä­es­sä ei riit­tä­väs­ti ote­ta huo­mi­oon pien­ten lu­ki­oi­den vä­lil­lis­tä li­sä­vas­tuu­ta lä­hiym­pä­ris­tös­tään.

Suo­men Lä­hi­lu­ki­oyh­dis­tyk­seen kuu­luu puo­let Suo­men lu­ki­ois­ta, 182 pien­tä jä­sen­lu­ki­o­ta kir­jai­mel­li­ses­ti Han­gos­ta Uts­jo­el­le. Ope­tus­ryh­mät ovat pie­neh­köt ja opin­to­jen oh­jaus yk­si­löl­lis­tä. Ol­laan lä­hel­lä kas­va­tuk­sen ja huo­len­pi­don ihan­net­ta.

Pie­nen paik­ka­kun­nan oma lu­kio tur­vaa pe­rus­kou­lun ta­son, yl­lä­pi­tää pie­nen kun­nan elin­voi­maa ja toi­von mu­kaan hou­kut­te­lee kun­taan uu­sia asuk­kai­ta. Mo­net ylä­kou­lun päät­tö­luok­ka­lai­set poh­ti­vat täl­lä het­kel­lä en­si ke­vään lu­ki­o­va­lin­to­jaan. Oma lä­hi­lu­kio on mo­nes­ta nä­kö­kul­mas­ta kat­sot­tu­na eri­no­mai­nen vaih­to­eh­to.

Juk­ka O. Mat­ti­la

Pu­heen­joh­ta­ja, Suo­men Lä­hi­lu­ki­oyh­dis­tys ry